Jeg har lest Dans dans dans sammen med Marianne. Hun har tenkt å lese «alt» av Murakami i år og siden jeg elsker Murakamis bøker vil jeg også være med å lese det jeg ikke har lest enda. Denne måneden skal vi lese både Sauejakten og Dans dans dans. Jeg har lest og skrevet om Sauejakten HER. Og det å skrive om denne boken blir ikke hakket lettere enn det var å skrive om Sauejakten, som i seg selv var veldig vanskelig. Bøkene henger helt sammen, slik at det er mye i Dans dans dans som ikke gir mening uten at du har lest Sauejakten først.
Så hva handler den om. Det har gått fire år, og vår navnløse hovedperson lever på samme måte som han gjorde i Sauejakten. Han skriver for ulike blader og reklamekampanjer. Skuffe snø, kaller han det. Det er bare det man gjør, eller noe man må gjøre, for å få penger til å leve. Han savner kjæresten sin fra sist bok, som vi nå får vite heter Kiki. Men vet ikke hvordan han skal finne henne. Han drar tilbake til Hotell Delfinen i håp om å finne spor etter henne. Men der det gamle nedslitte hotellet lå, ligger nå et stort, internasjonalt, hotell med samme navn. Han treffer to kvinner på hotellet. Den ene en resepsjonist og den andre er en ung pike på 13, Yuri, som er helt alene. Resepsjonisten, Yumiyoshi forteller ham om en mørk korridor som plutselig materialiserer seg i hotellet og han går på leting etter den. Der finner han Sauemannen og får beskjed om at for å klare seg videre i livet må han danse. Finne rytmen og danse. Han drar tilbake til Tokyo, og er samtidig følge for Yuri. Dette setter hun så stor pris på at hun begynner å ringe ham og be ham komme på besøk. Samtidig ser han Kiki i en film, der hun spiller sammen med en venn av ham fra skoletiden, Gotanda. Han finner nummeret til Gotanda, som er en berømt skuespiller som bare ønsker seg et enkelt, normalt liv. De to blir etterhvert nære venner. Han drar til Hawai med Yuri, blant annet for å hilse på moren hennes, og han besøker faren til Yuri, Hiraku Makimura (!) som er en kjent forfatter. Han slutter å jobbe og lever på sparepengene sine. Han forsøker å finne rytmen, forsøker å danse.
I det meste av romanen kjenner vi savnet etter Kiki. Det er henne han mistet og det er henne han leter etter. Han møter henne på et «psykisk» plan. Men ikke i det virkelige liv. Han ser filmen hun spiller i om igjen og om igjen og han forsøker å høre etter hva livet vil ham. Han forsøker å finne den rette rytmen. Etterhvert ser vi at Yumiyoshi kryper mer og mer inn i tankene hans. Han begynner å ringe henne, blir sjalu på andre ting hun gjør og blir mer og mer klar over hvor mye hun betyr for ham. Samtidig tilbringer han mye tid med Yuri. Han er 34, hun er 13. Men for foreldrene er dette helt i orden (De har et slags søskenforhold). Yuri er sta, egen og en skikkelig tenåring, men likevel tilfører hun ham viktige ting både tankemessing og i det å leve livet sitt. Gotanda bli også en god venn, og de diskuterer mye hvor lite Gotanda setter pris på livet sitt.
I Sauejakten ble det lagt vekt på både filosofiske spørsmål og språklige finesser. Men i denne er mye av det borte. Romanen er til en viss grad filosofisk, men mest et studie i hvordan en skal leve. Samtidig blir det snakket endel om økonomi. Spesielt er hovedkarakteren opptatt av det senkapitalistiske samfunn.
Så hva trekker jeg ut fra dette? Kanskje først og fremst kjærlighet. Både finner vi kjærligheten hovedkarakteren har for Kiki og Yumioshi. Men også kjærligheten han føler for Yuri. Samtidig er Gotanda forelsket i sin ekskone og kan ikke tenke seg et liv uten henne. Begge foreldrene til Yuri har noen de er glad i, og det er som romanen fremstiller mennesker i par. Ikke tradisjonelt sett, men de har alle noen de er glad i. Der er også død. Mennesker som betyr noe for noen dør, og det er en del av livet. Sorgen må få komme til uttrykk og vi må også gi de døde en plass.
Samtidig handler romanen så mye om å leve. Den skildrer svært ulike menneskers liv, med svært ulike måter å leve livet sitt på. Hovedkarakteren går tilbake til det enkle. Han lager mat, hører på musikk og er tilstede for andre som trenger ham. Til mer han klarer å overgi seg til det enkle, til bedre går det med ham.
Pingback: Dans dans dans av Haruki Murakami | Blopp.no
Mellom bokstablene said:
Du skriver så fint om Murakamibøkene du leser. Det gjør meg glad 🙂
astridterese said:
Takk, det setter jeg pris på at du sier. Jeg syntes det var vanskelig å skrive om både Sauejakten og Dans dans dans. Men nå er det gjort 🙂
Ina said:
Jeg kvier meg litt til Murakami ennå, men skal prøve å få til å lese Kafka på stranden i løpet av året … Jeg må bare manne meg opp 🙂 Fin omtale som vanlig 🙂
astridterese said:
Takk 🙂 Det er en bok jeg virkelig håper du liker 🙂
Tine said:
Fantastisk bra omtale, jeg kjenner meg så igjen i Murakamis univers, utifra de 4 bøkene jeg har lest av ham. Er fremdeles fornøyd med min beslutning om å ikke presse meg gjennom disse bøkene, siden jeg slet etter 100 sider av Sauejakten. Godt å ha flotte omtaler å dypdykke i 🙂
astridterese said:
Takk 🙂
Jeg forstår igrunnen hvorfor du stoppet med Sauejakten, og denne er ikke noe lettere. Det føltes som jeg hadde tatt et mentalt styrkeløft da jeg var ferdig 🙂
anettesbokboble said:
Utrolig fin omtale. Det er nesten så jeg får lyst til å foreslå Murakami i lesesirkelen jeg er med i, enda jeg egentlig tror han er alt for spesiell for min smak. Men det er jo spennende å utfordre seg selv litt 😉
astridterese said:
Takk 🙂 Ja, en av de lettere bøkene hans ville passe perfekt til en lesesirkel!
Karoline said:
Har aldri kommet helt inn i Murakami selv (til tross for at jeg likte Norwegian Wood ganske godt), men jeg kommer sikkert til å lese mer av ham etter hvert. Uansett skriver du veldig fint om bøkene hans og jeg syns dette var en god presentasjon av en bok som sikkert har mye interessant ved seg 🙂
astridterese said:
Takk 🙂
Forskjellen på denne og Norwegian Wood er at denne inneholder magisk realisme. Og det er den siden av Murakami jeg er mest glad i 🙂